Litografien

Det är nånting med ljuset, stämningen, den speciella känslan när solen just har försvunnit, men ljuset dröjer kvar. Värmen kurar i klippan, dofterna kommer med daggen, ljuden dämpas. Skuggorna låter ana skymningen. Stillheten ger ro.

Just den stunden, när dagen möter natten, har Björn Lindroth fångat i sin bild av utsikten från Wesselina på Vindalsö. Vinden vilar i Biscayas hängande segel och OP-jolleseglarna får nog paddla sig hem med öskaret....

Jo, man minns... Det är fint där ute på Vindalsö. Ja, och ännu finare kan det bli om Du fräschar upp vardagsrummet, i scoutlokalen eller på kontoret med Vindalsötavlan! För då får vi nämligen pengar till anläggningen.

För att du skall slippa köpa grisen i säcken visar vi en bild av bilden här ovanför och berättar att det är en färglitografi, som ramad mäter 52x43cm. Själva motivet har måtten 38x28cm. Bladet är tryckt hos Lindströms lito i en upplaga om 200 exemplar. Konstnären Björn Lindroth var en skärgårdsskildrare och ivrig bevarare- och återskapare av gamla båtformer. Björns bilder präglas av stämningar och han hade en härlig känsla för ljus, något som verkligen kommer till uttryck i bilden från Vindalsö.

Björn är representerad på Nationalmuseum. Hur blir det i ditt vardagsrum?

Vindalsötavlan säljs bara oinramad och kostar 500:-. Enklaste sättet att bli ägare till en tavla är att kontakta Åsa Neumann 0739932920

Varför inte som uppvaktning på en bemärkelsedag eller avtackning av scoutkollega.