Alla sjöscouter i Norden bjuds in till årets Sjöscoutseglingar.
Exempel på klasser är Optimist, Askeladden 16, Avanti, 2-krona, 606, Trissjolle, SRS kölbåt ungdom (deltagare födda 1996 eller senare, maxdeplacement 1500 kg), SRS jolle (deltagare födda 1996 eller senare, båttyp klassad som jolle enligt SRS reglementet), SRS kölbåt, E-jolle.
1.1 Tävlingen genomförs i överensstämmelse med reglerna så som de är definierade i Kappseglingsreglerna (KSR) med undantag för Del 2 som ersätts av Nybörjarregler för kappsegling, ISAF Version 1.1, SSF version 2009-05-27.
1.2 Gällande klassregler gäller entypsklasser. För båtar utan klassregler gäller SRS-reglerna. För båtar utan klassregler eller och som inte finns med i SRS-tabellen gäller gammal praxis (exempelvis Askeladden 16).
1.3 Spinnaker är endast tillåten i klassen SRS, oavsett reglerna i punkt 1.2. Båtar i SRS kan anmälas utan spinnaker i samband med registreringen och få alternativt SRS-tal om sådant finns.
1.4 I klassen SRS kölbåt ungdom är högsta tillåtna deplacement 1500 kg.
1.5 Tävlande skall ha på sig personlig flytutrustning när båten har lämnat land, utom vid kortvarigt byte eller justering av kläder eller personlig utrustning. Våtdräkter och torrdräkter är inte personlig flytutrustning. En båt som bryter mot den här regeln kan varnas eller straffas på det sätt som protestkommittén finner lämpligt.
2.1 Den person som har ansvaret ombord skall kunna segla, ha kunskap om väjningsregler och hur en kappsegling fungerar.
2.2 Deltagare skall anmälas via en scoutkår.
2.3 Deltagande båt skall ha segelnummer i seglet. Detta gäller ej optimistjolle där rorsman istället ska ha en nummerlapp som delas ut på skepparmötet.
2.4 Deltagande båt skall vara ansvarsförsäkrad.
2.5 Tävlande deltar i regattan helt på egen risk, se KSR 4, Besluta att kappsegla. Arrangören accepterar inget ansvar för sak- eller personskador som någon råkat ut för i samband med, före, under eller efter tävlingen.
2.6 Deltagare som är födda 1997 eller senare kan ställa upp i valfri klass.
2.7 Deltagare som är födda 1996 eller tidigare kan bara ställa upp i klassen SRS kölbåt.
2.8 Deltagare godkänner genom att delta i tävlingen att förekomma på bild/video på Internet i samband med presentation av Sjöscoutseglingarna.
2.9 Varje deltagande scoutkår skall ställa upp med två funktionärer under lördagen och söndagen.
2.10 Kårer med tillgång till motorbåt bidrar med sådan under seglingarna.
2.11 Varje kår ansvarar för sina deltagare före, under och efter tävlingarna, hela evenemanget. Kåren skall ha minst en ansvarig vuxen på evenemangsområdet hela helgen.
2.12 Rorsman på varje båt skall vara medlem i en scoutorganisation.
3.1 Anmälan ska göras senast 7 september på www.stockholmsscoutskeppslag.se/anmalansegling
3.2 Anmälningsavgiften är 150 kronor för optimist och 350 kronor för övriga båtar och betalas in på PG 72 70 46-5, Stockholms scoutskeppslag. Avgiften skall vara arrangören tillhanda före 9 september.
3.4 RABATT! Den som anmäler sig före 2 september betalar endast 100 respektive 300 kronor per båt.
3.5 I anmälan ska också anges om man önskar golvförläggning och för hur många.
4.1 Registrering sker på tävlingsexpeditionen i på fredag kväll (18-20) eller på lördagen senast 8.50.
4.2 Vid registrering ska anges: • Kårnamn • Båttyp • Seglingsklass • Om klassen är SRS: SRS mätbrev eller uppgift om SRS-tal och om spinnaker kommer att användas? • Segelnummer • Båtnamn eller lagnamn • Namn på skeppare och besättningsmedlemmar • Ansvarig för kårens deltagare under helgen • Kontaktuppgifter till den ansvarige • Tävlingsfunktionär (minst två) under helgen • Kontaktuppgifter till funktionären/rna • Har er kår motorbåt (måste medföras om kåren har sådan tillgång)? Om ja, vilket båttyp.
Alla uppgifter skall finnas med vid registrering. Uppgifterna kan förregistreras på hemsidan och om det behövs justeras vid registreringen.
4.3 Säkerhetsbesiktning kan komma att göras under lördagen inför tävlingen.
5.1 Seglingsföreskrifterna lämnas ut i samband med registreringen.
6.1 Fredag 25 september Registrering 18.00–20.00
6.2 Lördag 26 september Funktionärsgenomgång 8.00 Registrering 8.00–8.50 Skepparmöte 9.00 Första start 10.00 Regattamiddag och andra aktiviteter på kvällen
6.2 Söndag 27 september Funktionärsgenomgång 8.00 Skepparmöte 9.00 Första start 10.00 Prisutdelning är beräknad till ca 14.00
7.1 Kappseglingarna genomförs på Stora Värtan med bas i Näsbyviken.
8.1 Banan är för optimisterna en triangelbana. För övriga klasser kommer banan att anpassas till seglingsområdet och meddelas senast vid skepparmötet. Ambitionen är att ha en kryss/länsbana och eventuellt en distanskappsegling.
9.1 Lågpoängsystemet i KSR appendix A gäller med den avvikelsen att vid tre eller färre kappseglingar räknas samtliga.
Mer information finns på hemsidan.
Under fredag kväll samt från lördag morgon finns människor som kan ta emot deltagare, båtar och frågor. Hamnplats kommer att finnas för medföljande båtar.
Funktionärerna träffas för genomgång vid ett tillfälle före helgen. Tid meddelas efter anmälan.
Lördagkvällen är alla deltagare inbjudna på vår regattamiddag till självkostnadspris, 100 kr. Varje kår måste anmäla antalet ätande före 7 september. Betalning av middagen måste ske senast 15 september på PG 72 70 46-5, Stockholms scoutskeppslag.
I hamnen finns toalett och dricksvatten. Bilar och båttrailer kan parkeras i närheten.